De stijging in april was vooral te danken aan een 1,1 procent hogere verkoop
van voedingsmiddelen, drank en tabak. Consumenten lieten producten uit
andere sectoren, zoals kleding, consumentenelektronica en boeken liggen. De
verkoop van niet-voedingsmiddelen daalde met 0,2 procent.

Analistenverwachting
e stijging van 0,2 procent lag precies in lijn met de verwachting van
analisten. Ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder namen de verkopen
met 2,3 procent af, duidelijk beter dan verwacht. Analisten rekenden hier op
een daling van 3,2 procent.

De verschillen tussen lidstaten is groot. Op jaarbasis steeg de verkoop in zes
landen, met uitschieters in Zweden (plus 3,7 procent), Oostenrijk (plus 2,6
procent) en Groot-Brittannië (plus 2,4 procent). In Letland, Litouwen en
Estland daalde de detailhandelsomzet het hardst (tot 29,6 procent).

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl